![]() Carlos Eduardo Ornelas Berriel é professor de História Literária no Departamento de Teoria Literária do Instituto de Estudos da Linguagem (IEL), da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brasil), onde coordena o projeto Renascimento e utopia e o Grupo de Estudos Utópicos U-TOPOS. Nos últimos anos tem orientado preferencialmente trabalhos sobre os temas do Renascimento e da utopia. Edita a revista anual MORUS – Utopia e Renascimento. É autor de Tietê, Tejo e Sena – a obra de Paulo Prado (Campinas: Papirus, 2000) e organizou o volume Mario de Andrade Hoje (São Paulo: Ensaio, 1989). Está preparando uma antologia de utopias da Contra-Reforma italiana. Carlos Eduardo Ornelas Berriel teaches Literary History at the Departamento de Teoria Literária of the Instituto de Estudos da Linguagem(IEL), at UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brazil), where he coordinates the project Renascimento e utopia. He is the editor of MORUS – Utopia e Renascimento. He wrote, among other studies, Tietê, Tejo e Sena – a obra de Paulo Prado (Campinas: Papirus, 2000), and edited Mario de Andrade Hoje (São Paulo: Ensaio, 1989). At the moment, he is preparing an anthology of utopias written during the Counter Reformation. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Ana Cláudia Romano Ribeiro faz seu doutorado no Departamento de Estudo Literários do Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) onde prepara, sob a orientação do professor Carlos Eduardo Ornelas Berriel e com o apoio da FAPESP e da CAPES, a tradução para o português e o estudo da utopia francesa La Terre Australe connue (1676), de Gabriel de Foigny. Em seu trabalho de mestrado realizado na mesma instituição e sob a mesma orientação, traduziu para o português e analisou L’isle des Hermaphrodites (1605). Participa dos grupos de pesquisa Utopia e Renascimento e U-TOPOS, é co-editora da revista MORUS – Utopia e Renascimento e publicou vários artigos sobre o tema utópico. Ana Cláudia Romano Ribeiro has done, since 2005, her doctorate at the Departamento de Estudos Literários, at the Instituto de Estudos da Linguagem(IEL), at UNICAMP - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP/Brazil). She prepares, under the supervision of professor Carlos Eduardo Ornelas Berriel (with a scholarship granted by FAPESP and CAPES, the translation to Portuguese and the study of Gabriel de Foigny’s La Terre Australe connue (1676). In her master’s dissertation, “A Ilha dos hermafroditas: viagem à França especular de Henrique III”, developed at the same institution, under the same supervision, she translated into Portuguese and analysed L’isle des Hermaphrodites (1605). She is a member of the research groups Utopia e Renascimento and U-TOPOS, and is co-editor of MORUS – Utopia e Renascimento. She has published many articles about utopias. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Helvio Moraes é professor da Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). É membro dos grupos de pesquisa Renascimento e Utopia e U-TOPOS, sediados no Instituto de Estudos da Linguagem da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), onde, orientado pelo Prof. Dr. Carlos Eduardo Ornelas Berriel, prepara sua tese de doutorado, que prevê o estudo e a tradução dos Diece Dialoghi della Historia de Francesco Patrizi da Cherso. O escrito utópico de Patrizi, sobre o qual escreveu alguns artigos, foi o tema de sua tese de mestrado (O Pensamento Utópico de Francesco Patrizi da Cherso em La città felice). É co-editor da revista Morus – Utopia e Renascimento. É bolsista do CNPq – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Helvio Moraes teaches English and English Literature at UNEMAT - Universidade do Estado de Mato Grosso. He is a member of the research groups Utopia e Renascimento and U-TOPOS, at UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas, where, under the supervision of professor Carlos Eduardo Ornelas Berriel, he prepares his doctorate thesis, concerning the study and translation of Francesco Patrizi da Cherso’s Dieci dialoghi della historia. Patrizi’s utopian writing, a subject which he has written some articles about, was the theme of his master’s dissertation (O Pensamento Utópico de Francesco Patrizi da Cherso em La Città Felice). He is co-editor of MORUS – Utopia e Renascimento, and has been granted a scholarship from CNPq – Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Andrea Battistini é professor de literatura italiana junto à Universidade de Bolonha, cidade onde nasceu e reside. Organizou a edição da obra de G. Vico (Milano: Meridiani Mondadori, 1992), do Sidereus Nuncius de Galileu (Venezia: Marsílio, 2003), da Vita Nuova e das Rime de Dante (Roma: Salerno, 1995). É autor de livros sobre Vico (La degnità della retorica. Studi su G.B. Vico, Pisa: Pacini, 1975; La sapienza retorica di Giambattista Vico, Milano: Guerini e Associati, 1995, Vico tra antichi e moderni, Bologna: Il Mulino, 2004), sobre a autobiografia (Lo specchio di Dedalo. Autobiografia e biografia, Bologna: Il Mulino, 2002), sobre Galileu (Introduzione a Galilei, Roma-Bari: Laterza, 1989; Galileo e i gesuiti. Miti letterari e retorica della scienza, Milano: Vita e Pensiero, 2000), sobre o Barroco (Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma: Salerno Editrice, 2000), sobre a Retórica (con E. Raimondi: Le figure della retorica. Una storia letteraria italiana, Torino: Einaudi, 1990). Organizou também Letteratura e scienza, Bologna, Zanichelli, 1977, Vico oggi, Roma, Armando, 1979, os Atti del convegno internazionale “Un europeo del Settecento – A. De’ Giorgi Bertola riminese” (Ravenna: Longo, 2000). Ocupa-se sobretudo do Sei-Settecento e Novecento. Em âmbito novecentesco organizou a edição do rondista Bruno Barilli, Capricci di vegliardo e taccuini inediti, Torino: Einaudi, 1989, publicou um estudo sobre Agnese va a morire e um volume de ensaios entitulado Sondaggi sul Novecento, Cesena: Il Ponte Vecchio, 2003. Seus estudos estão traduzidos em inglês, alemão, espanhol, francês e japonês. Andréa Battistini teaches Italian Literature at the University of Bologna. He edited the works of G. Vico (Milano: Meridiani Mondadori, 1992), Galileo’s Sidereus Nuncius (Venezia: Marsílio, 2003), and Dante’s Vita Nuova and Rime (Roma: Salerno, 1995). He wrote books about Vico (La degnità della retorica. Studi su G.B. Vico, Pisa: Pacini, 1975; La sapienza retorica di Giambattista Vico, Milano: Guerini e Associati, 1995, Vico tra antichi e moderni, Bologna: Il Mulino, 2004), about autobiography (Lo specchio di Dedalo. Autobiografia e biografia, Bologna: Il Mulino, 2002), about Galileo (Introduzione a Galilei, Roma-Bari: Laterza, 1989; Galileo e i gesuiti. Miti letterari e retorica della scienza, Milano: Vita e Pensiero, 2000), about the Baroque age (Il Barocco. Cultura, miti, immagini, Roma: Salerno Editrice, 2000), about Rhetoric (con E. Raimondi: Le figure della retorica. Una storia letteraria italiana, Torino: Einaudi, 1990). He also edited Letteratura e scienza, Bologna, Zanichelli, 1977, Vico oggi, Roma, Armando, 1979, the Atti del convegno internazionale “Un europeo del Settecento – A. De’ Giorgi Bertola riminese” (Ravenna: Longo, 2000). His work is mostly related to the literature of the Sei-Settecento and Novecento. In regard to the nineteenth century, he prepared the edition of Bruno Barilli, Capricci di vegliardo e taccuini inediti, Torino: Einaudi, 1989, published a study on Agnese va a morire and a volume of essays, Sondaggi sul Novecento, Cesena: Il Ponte Vecchio, 2003. His studies have been translated into English, German, Spanish, French and Japanese. ![]() Antonio Edmilson Martins Rodrigues é professor dos Departamentos de História da PUC-Rio e da UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro) e Professor Aposentado da UFF (Universidade Federal Fluminense) nas áreas de História Moderna e História do Rio de Janeiro. Livre-Docente em História do Brasil (UERJ) e autor de Tempos Modernos: ensaio de história Cultural (RJ: Civilização Brasileira, 2000) junto com Francisco Falcon e de outros livros referentes à cidade do Rio de Janeiro. Em breve será editado pela Campus um outro livro também com a co-autoria de Francisco Falcon intitulado A formação do mundo moderno. Antonio Edmilson Martins Rodrigues is a teacher at the departments of History at PUC-Rio and UERJ (Universidade do Estado do Rio de Janeiro) and a retired teacher at UFF (Universidade Federal Fluminense) in the fields of Modern History and History of Rio de Janeiro. He is full professor of History of Brasil (UERJ) and author of Tempos Modernos: ensaio de história Cultural (RJ: Civilização Brasileira, 2000), together with Francisco Falcon, and other books related to the city of Rio de Janeiro. Another book, A formação do mundo moderno, written with Francisco Falcon, will be published soon. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Arrigo Colombo é filósofo e trabalha na Universidade di Lecce na Itália. Em 1982, fundou com um grupo de alunos o Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Utopia, um grupo de pesquisa que, em quinze anos, inovou radicalmente o sentido da utopia como “projeto da humanidade para sua libertação” e “processo de construção de uma sociedade de justiça”, levando também a uma nova compreensão altamente positiva da história humana. Considerando a visão alcançada como uma mensagem para a humanidade, é um dos fundadores, em 1998, do Movimento per la società di giustizia e per la speranza. As suas obras mais importantes são L’utopia. Rifondazione di un’idea e di una storia (1997), Il Diavolo. Genesi, storia, orrori di un mito cristiano che avversa la società di giustizia (1999), La società amorosa. Appunti a Fourier per una revisione dell'etica amorosa e sessuale (2002). Anteriormente publicou Il destino del filosofo (1972) e Le società del futuro. Saggio utopico sulle società postindustriali (1978). Arrigo Colombo, member and head of the Centro di ricerca sull’Utopia at the Università di Lecce, studies contemporary society’s problems, and the project that transforms it. Among his writings: Martin Heidegger. Il ritorno dell’essere, Bologna, 1964; Il destino del filosofo, Manduria, 1971; Le società del futuro. Saggio utopico sulle società postindustriali, Bari, 1978; Utopia e distopia (ed.), Bari, 1993; La Russia e la democrazia. Il riemergere della democrazia diretta, Bari, 1994. ![]() Bronislaw Baczko nasceu em 1924 em Varsóvia. Filósofo, dirigiu o Departamento de História da Filosofia Moderna da Academia Polaca das Ciências de 1955 a 1968. Ensina na Universitè de Genève. É autor do verbete “Utopia” da Enciclopédia Einaudi e do clássico estudo Lumières de l’utopie (Paris: Payot, 1978). Bronislaw Baczko, philosopher, was born in 1924 in Warsaw. He was director of the Department of History of Modern Philosophy at the Polish Academy of Sciences, from 1955 to 1968. He is the author of the classic study Utopian Lights, and one of the most important scholars interested in the theme of utopia, especially the eighteenth-century utopias. ![]() Carlos Antônio Leite Brandão graduou-se em Arquitetura (UFMG, 1981), especializou-se em Cultura e Arte Barroca (UFOP, 1987) e Filosofia Contemporânea (UFMG, 1985). Fez mestrado e doutorado também em Filosofia (UFMG, 1987 e UFMG, 1997, respectivamente) e bolsa doutorado-sandwich na Università degli Studi di Firenze, estudando o Renascimento e, especialmente, Leon Battista Alberti. Desde 1983 é professor de História da Arte e da Arquitetura na Universidade Federal de Minas Gerais. Tem inúmeros trabalhos publicados destacando-se A Formação do Homem Moderno Vista Através da Arquitetura e Quid Tum? O Combate da Arte em Leon Battista Alberti, ambos pela Editora da UFMG. Carlos Antônio Leite Brandão is graduated in Architecture (UFMG, 1981), a specialist in Baroque culture and art (UFOP, 1987) and Contemporary Philosophy (UFMG, 1985). He earned his master’s and doctorate degrees in Philosophy (UFMG, 1987 e UFMG, 1997, respectively), and was granted a “sandwich” scholarship to the Università degli Studi di Firenze, where he studied the Renaissance, and Leon Battista Alberti, especially. He has been professor of History of Art and Architecture since 1983, at UFMG – Universidade Federal de Minas Gerais, and has published many works, from which A Formação do Homem Moderno Vista Através da Arquitetura and Quid Tum? O Combate da Arte em Leon Battista Alberti stand out. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Claude-Gilbert Dubois é professor emérito de literatura francesa na Université Michel de Montaigne-Bordeaux-III. Fundou e dirige o Centre d’Études sur l’Imaginaire de Bordeaux-III e o Centre d’Études sur Montaigne et son Temps. Publicou 20 livros sobre o tema da utopia, além de Mythe et langage au XVIe siècle (1970), La conception de l’histoire en France au XVIe siècle (1977), L’imaginaire de la Renaissance(1985), Mots et règles, jeux et délires: Études sur l’imaginaire verbal au XVIe siècle (1992), dentre outros. Claude-Gilbert Dubois is Professor Emeritus of French Literature at the Université Michel de Montaigne-Bordeaux-III. He is the founder and director of the Centre d’Études sur l’Imaginaire de Bordeaux-III and the Centre d’Études sur Montaigne et son Temps. He wrote 20 books about the theme of utopia, as well as Mythe et langage au XVIe siècle (1970), La conception de l’histoire en France au XVIe siècle (1977), L’imaginaire de la Renaissance (1985), Mots et règles, jeux et délires: Études sur l’imaginaire verbal au XVIe siècle (1992), among others. ![]() Claudio De Boni ensina História das doutrinas políticas e História do pensamento político contemporâneo na Facoltà di Scienze Politiche dell’Università di Firenze. Sobre as utopias do segundo Settecento na França publicou o volume Uguali e felici (Firenze, 1986), com estudos sobre Morelly, Mably, Deschamps, Mercier e Restif de la Bretonne. Escreveu ainda ensaios sobre aspectos específicos das utopias de Fourier e de Cabet. Pesquisa também as relações entre ideologias políticas, teorias econômicas e questões sociais, ligadas à revolução industrial inglesa (Politica e leggi dell’economia, Padova, 1994) e ao primeiro Ottocento francês (Alla ricerca dello stato sociale, Padova, 1998). Atualmente se dedica sobretudo ao estudo do positivismo francês, com uma monografia sobre Littré, vários artigos sobre o pensamento político de Comte e uma investigação original que volta a trazer à superfície as tensões utópicas presentes em várias expressões da cultura positivista (Descrivere il futuro. Scienza e utopia in Francia nell’età del positivismo, Firenze, 2003). Claudio De Boni is associate professor of History of Political Theories at the Facoltà di Scienze Politiche “Cesare Alfieri” di Firenze. His studies are centred in the themes of positivism and the idea of the social state. In regard to the utopian thought, he has published many articles in journals, collective works, and two volumes: Uguali e felici. Utopie francesi del secondo Settecento, Firenze, 1986, and Descrivere il futuro. Scienza e utopia in Francia nell'età del positivismo, Firenze, 2003. ![]() Cosimo Quarta ensina “Filosofia da história” e “Ética ambiental” junto à Faculdade de ciências da Formação da Universidade de Lecce; co-fundador e diretor do Centro Interdepartamental de Pesquisa sobre Utopia do mesmo Ateneo. Durante suas pesquisas, desde o início dedicadas ao pensamento utópico, tratou dos problemas de história da utopia (Platão, Morus, Campanella, Andreae, Péguy) e das relações entre utopia e ideal, ideologia, mito, escatologia, milenarismo, futurologia, ciência, ficção científica, ecologia, revoluções, igualdade, paz, não-violência. É autor de inúmeros ensaios e volumes, dentre os quais: L’utopia platonica (1985); Tommaso Moro. Una reinterpretazione dell’“Utopia” (1991); Il destino della famiglia nell’utopia (1991); Thomas More. Testimone della pace e della coscienza (1993). Dentre os trabalhos mais recentes: Homo utopicus (1996); Principio responsabilità versus principio speranza? (2001); L’utopia: una storia di fraintendimenti (2002); Globalizzazione, giustizia, solidarietà (2004). Cosimo Quarta teaches Philosophy of History and Environmental Ethics at the Facoltà di Scienze della Formazione, at the Università del Salento; cofounder and director of the Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Utopia, at the same university. His researches have been directed, since the beginning, toward the utopian thought (Per una definizione dell’utopia, Napoli 1971), concerning, subsequently, problems of the history of utopia (Plato, More, Campanella, Andrete, Péguy) and the relations between utopia and ideal, ideology, myth, escathology, milleniarism, futurology, science, science fiction, ecology, revolution, equality, peace, non-violence. He is author of several essays and volumes, from which the following stand out: L’utopia platonica (1985); Tommaso Moro. Una reinterpretazione dell’“Utopia” 1991); Thomas More: Testimone della pace e della coscienza (1991). Among its more recent studies: Homo utopicus (1996); Principio responsabilità versus principio speranza? (2001); L’utopia: una storia di fraintendimenti (2002); Globalizzazione, giustizia, solidarietà (2004); Una nuova etica per l’ambiente (2006). ![]() Edgar Salvadori de Decca concluiu o doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo em 1979. Atualmente é professor Titular da Universidade Estadual de Campinas e Pró-Reitor de Graduação no período de 2005 a 2009. Também é membro de conselho consultivo da revista Estudos Históricos da Fundação Getúlio Vargas - RJ, da revista de História da Universidade Estadual de Ponta Grossa, membro de conselho editorial da revista de História da Universidade Estadual de Maringá, da revista de História da Universidade Federal de Santa Catarina, da revista Morus – Utopia e Renascimento e da revista de História da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Publicou 27 artigos em periódicos especializados e 40 trabalhos em anais de eventos. Possui 38 capítulos de livros e 9 livros publicados. Possui 1 software e outros 71 itens de produção técnica. Participou de 15 eventos no exterior e 41 no Brasil. Orientou 22 dissertações de mestrado e 20 teses de doutorado, além de ter orientado 4 trabalhos de iniciação científica nas áreas de História e Letras. Recebeu 3 prêmios e/ou homenagens. Atualmente participa de 5 projetos de pesquisa, sendo que coordena 2 destes. Atua na área de História, com ênfase em História do Brasil República. Em suas atividades profissionais interagiu com 77 colaboradores em co-autorias de trabalhos científicos. Em seu currículo Lattes os termos mais freqüentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: História, historiografia, literatura, Classe Operária, Memória Histórica, História do Brasil, Teoria e Filosofia da História e Memória. Edgar De Decca is a historian and teaches at UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas. He is interested in themes related to the history of Brazilian republican period, mainly History and Memory, and History of the Working Class. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Fátima Vieira é Professora Associada da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, onde leciona desde 1986. É coordenadora de dois projetos sobre utopismo financiados pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia: “Utopias Literárias e Pensamento Utópico: A Cultura Portuguesa e a Tradição Intelectual do Ocidente” e “Mapping Dreams: British and North-American Utopianism”. No âmbito do projeto “Shakespeare para o século XX”, traduziu The Tempest (Porto, Campo das Letras, 2001), e prepara agora para publicação uma tradução de As you like it. É diretora do periódico Etopia: Revista Electrónica de Estudos sobre a Utopia (www.letras.up.pt/upi/utopiasportuguesas). Fátima Vieira is associate professor at the Faculty of Letters, at Universidade do Porto, where she has taught since 1986. She coordinates two projects about utopianism, financed by Fundação para a Ciência e a Tecnologia: “Utopias Literárias e Pensamento Utópico: A Cultura Portuguesa e a Tradição Intelectual do Ocidente” and “Mapping Dreams: British and North-American Utopianism”. In the sphere of the project “Shakespeare para o século XX”, she translated The Tempest (Porto, Campo das Letras, 2001), and now she prepares the translation of As you like it to be published. She is the director of the electronic journal Etopia: Revista Electrónica de Estudos sobre a Utopia. ![]() Francisco José Calazans Falcon é Livre-Docente em História Moderna pela UFF, onde foi professor titular de História Moderna e Contemporânea até 1990, quando se aposentou como Pró-Reitor de Pesquisa e Pós-Graduação. Lecionou também, na mesma área, na UFRJ, até 1995. Atualmente é Professor Associado do Departamento de História da PUC-Rio, onde vem lecionando, nos últimos anos, cursos de Teoria e História da Historiografia no Programa de Pós-Graduação em História Social da Cultura. Sua última obra é o livro História cultural (Campus, 2002). Entre suas obras mais importantes está A época pombalina (Ática, 1982). Francisco José Calazans Falcon is full professor of Modern History at UFF – Universidade Federal Fluminense, where he taughtr Modern and Contemporary History until 1990, when he retired as a director of research and post-graduation. He also taught these subjects at UFRJ – Universidade Federal do Rio de Janeiro, until 1995. He is now associate professor at the Department of History, at PUC-Rio, where he has taught, in the late years, the courses of Theory and History of Historiography of the program of post-graduation in Social History of Culture. His latest work is the book História cultural (Campus, 2002). A época pombalina (Ática, 1982) is one of his most important works. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Frank Lestringant é professor de literatura francesa do Renascimento na Universidade de Paris IV-Sorbonne. Publicou cerca de trinta obras, dentre as quais: Le Huguenot e le sauvage, Klincksieck, 1990 ; L'Atelier du cosmographe ou l'image du monde à la Renaisssance, Albin Michel, 1991; Le Cannibale, grandeur et décadence, Perrin, 1994; L'Expérience huguenote au Nouveau Monde (XVIe siècle), Droz, 1996; Une sainte horreur, ou le voyage en Eucharistie (XVIe-XVIIIe siècles), PUF, 1996; Le Livre des îles : atlas et récits insulaires, de la Genèse à Jules Verne, Droz, 2002 ; Sous la leçon des vents, PUPS, 2003. Frank Lestringant teaches Renaissance French Literature at the University of Paris IV-Sorbonne. He has published about thirty works, among which: Le Huguenot e le sauvage, Klincksieck, 1990 ; L'Atelier du cosmographe ou l'image du monde à la Renaisssance, Albin Michel, 1991; Le Cannibale, grandeur et décadence, Perrin, 1994; L'Expérience huguenote au Nouveau Monde (XVIe siècle), Droz, 1996; Une sainte horreur, ou le voyage en Eucharistie (XVIe-XVIIIe siècles), PUF, 1996; Le Livre des îles : atlas et récits insulaires, de la Genèse à Jules Verne, Droz, 2002 ; Sous la leçon des vents, PUPS, 2003. ![]() Jean-Michel Racault é pesquisador do Centre de Recherches Littéraires et Historiques de l’Océan Indien da Université de la Réunion, onde ensina desde 1974. Suas principais áreas de interesse são o insularismo, a literatura de viagens e a utopia, tema desenvolvido em suas obras L’Utopie narrative (Oxford, 1991) e em Nulle Part et ses environs (Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, 2003). Jean-Michel Racault is a researcher from the Centre de Recherches Littéraires et Historiques de l’Océan Indien, at the Université de la Réunion, where he has taught since 1974. His main fields of interest are insularism, travel literature and utopia, the theme of his studies L’Utopie narrative (Oxford, 1991) and Nulle Part et ses environs (Presses de l’Université de Paris-Sorbonne, 2003). ![]() Laura Schram Pighi, de 1955 a 1963 assistente na Universidade de Bolonha na área de Literatura francesa, trabalha com literatura comparada ítalo-francesa e com história do teatro italiano na França no século XVIII. Na Holanda, ensinou literatura italiana moderna na Universidade de Utrecht de 1963 a 1990, publicou un dicionário italiano-holandês e concluiu, em 1985, seu doutorado na Universidade de Amsterdam com um estudo sobre Henri Bergson e o bergsonismo em “Il Leonardo” (1903-1907) de Papini e Prezzolini. Durante todos estes anos publicou na Holanda e na Itália cerca de quarenta estudos de literatura italiana do século dezoito ao dezenove, dentre os quais Narrativa italiana di utopia: 1750-1915, Ravenna, Longo, 2003. Laura Schram Pighi was, from 1955 to 1963, assistant professor at the University of Bologna, in the area of French Literature. Her works are concerned with comparative Italian-French literature and with the history of the Italian theater in France during the eighteenth century. In Holand, she taught modern Italian literature at the university of Utrecht, from 1963 to 1990, edited an Italian-Dutch dictionary and earned, in 1985, her doctorate at the University of Amsterdam with a study on Henri Bergson and the bergsonism in Papini and Prezzolini’s Il Leonardo (1903-1907). During these years, she published, both in Holand and Italy, about forty studies on Italian literature during the eighteenth century, such as Narrativa italiana di utopia: 1750-1915, Ravenna, Longo, 2003. ![]() Leandro Karnal é historiador e leciona na Unicamp (IFCH). Dedica-se ao estudo de temas relacionados à História da América, principalmente. É autor de Auto da Fé, e organizador, juntamente com José Alves de Freitas Neto, da exposição e do catálogo A escrita da memória –intepretações e análises documentais. Leandro Karnal is a historian and teaches at UNICAMP – Universidade Estadual de Campinas. He is interested in the study of themes related to the History of America, mainly. He is the author of Auto da Fé, and, with José Alves de Freitas Neto, the exhibition and the catalogue of A escrita da memória –intepretações e análises documentais. veja também o currículo na plataforma Lattes >> ![]() Lyman Tower Sargent é professor de Ciência Política junto à Universidade do Missouri-St. Louis e pesquisador visitante no Centre for Political Ideologies, Departamento de Política e Relações Internacionais, da Universidade de Oxford. Foi o fundador de Utopian Studies (1990-2004) e autor de vários estudos relacionados, em sua maior parte, ao tema da utopia, dentre os quais: British and American Utopian Literature, 1516-1985: An Annotated, Chronological Bibliography (1988) e Living in Utopia: Intentional Communities in New Zealand (2004, em co-autoria com Lucy Sargisson). Foi fundador e co-editor, juntamente com Gregory Claeys, da série Utopianism and Communitarianism, lançada pela editora da Universidade de Siracusa, que conta com mais de vinte volumes. De 1997 a 2000 orientou a Biblioteca Nacional da França e a Biblioteca Pública de Nova Iorque na exposição Utopie: La quête de la société idéale en Occident/Utopia: The Quest for the Ideal Society in the West. É co-editor, juntamente com Roland Schaer e Gregory Claeys, dos catálogos em francês e em inglês da exposição. Lyman Tower Sargent is Professor Emeritus of Political Science at the University of Missouri – St. Louis, and of Political Science at the University of Missouri-St. Louis, was visiting research fellow at the Centre for Political Ideologies, at the Departament of Politics and International relations at Oxford University. He was the founding Editor of Utopian Studies (1990-2004), and author of several studies related to the theme of utopia, such as: British and American Utopian Literature, 1516-1985: An Annotated, Chronological Bibliography (1988) and Living in Utopia: Intentional Communities in New Zealand (2004, co-author with Lucy Sargisson). He was founder and co-editor with Gregory Claeys of the Syracuse University Press Series on Utopianism and Communitarianism, which published more than twenty volumes. From 1997-2000 he advised the Bibliothèque Nationale de France and the New York Public Library on the exhibit “Utopie: La quête de la société idéale en Occident/Utopia: The Quest for the Ideal Society in the West”. ![]() Nadia Minerva leciona na Universidade de Bolonha. Seus estudos sobre a literatura utópica tratam de viagem, alimentação, paz, ciência, insularidade... Dedicou um volume às relações entre a utopia e os gêneros vizinhos (Utopia e... Amici e nemici del genere utopico nella letteratura francese. Ravenna: Longo, 1995), e um volume à utopia na obra de Jules Verne (Jules Verne aux confins de l‘utopie. Paris: L‘Harmattan, 2001). Redigiu 40 verbetes para o Dictionary of literary utopias (Paris: Champion, 2001) e colaborou em uma história transnacional da utopia e do utopismo (que será publicada pelo mesmo editor). Nadia Minerva teaches French at the University of Bologna. Her studies about the utopian literature are concerned with the themes of travel, food, peace, science, insularism… She dedicated a volume to the relation between utopia and the neighboring genres (Utopia e... Amici e nemici del genere utopico nella letteratura francese. Ravenna: Longo, 1995), and another one to the question of utopia in Jules Verne’s work (Jules Verne aux confins de l‘utopie. Paris: L‘Harmattan, 2001). She wrote forty entries to the Dictionary of literary utopias (Paris: Champion, 2001) and contributed in a transnational history of utopia and utopianism (which will be published by the same editor). ![]() Peter Kuon, é professor de filologia romana (literatura italiana e francesa) e diretor do centro universitário “Sciences et Arts” na Universidade de Salzburg. Suas publicações tratam da utopia – do Renascimento ao Iluminismo, da recepção criadora dos grandes clássicos, da literatura do holocausto e da literatura contemporânea em geral. Algumas delas são: Trauma et Texte (éd., Frankfurt/M.: Lang, 2008), Vom Zeugnis zur Fiktion. Repräsentation von Lagerwirklichkeit und Shoah in der französischen Literatur nach 1945 (coéd., Frankfurt/M.: Lang, 2006), Paysages urbains de 1830 à nos jours (coéd., Bordeaux: P. U. de Bordeaux, 2005), Metamorphosen/Metamorfosi (coéd., Frankfurt/M.: Lang, 2005), L’aura dantesca. Metamorfosi intertestuali nei Rerum vulgarium fragmenta di Francesco Petrarca (Firenze: Cesati, 2004), Voci delle pianure (éd., Firenze: Cesati, 2003), Oulipo-Poétiques (éd., Tübingen: Narr, 1999), “lo mio maestro e ’l mio autore”. Die produktive Rezeption der Divina Commedia in der Erzählliteratur der Moderne (Frankfurt/M.: Klostermann, 1993), De l’utopie à l’uchronie (coéd., Tübingen: Narr, 1988), Utopischer Entwurf und fiktionale Vermittlung. Studien zum Gattungswandel der literarischen Utopie zwischen Humanismus und Frühaufklärung (Heidelberg: Winter, 1986). Peter Kuon is professor of Roman Philology (Italian and French literatures) and director of the university centre "Sciences et Arts" at the University of Salzburg. His publications deal with the theme of utopia - from Renaissance to Illuminism; the creative reception of the great classics; holocaust literature and contemporary literature in general. Some of them are: Trauma et Texte (éd., Frankfurt/M.: Lang, 2008), Vom Zeugnis zur Fiktion. Repräsentation von Lagerwirklichkeit und Shoah in der französischen Literatur nach 1945 (coéd., Frankfurt/M.: Lang, 2006), Paysages urbains de 1830 à nos jours (coéd., Bordeaux: P. U. de Bordeaux, 2005), Metamorphosen/Metamorfosi (coéd., Frankfurt/M.: Lang, 2005), L’aura dantesca. Metamorfosi intertestuali nei Rerum vulgarium fragmenta di Francesco Petrarca (Firenze: Cesati, 2004), Voci delle pianure (éd., Firenze: Cesati, 2003), Oulipo-Poétiques (éd., Tübingen: Narr, 1999), “lo mio maestro e ’l mio autore”. Die produktive Rezeption der Divina Commedia in der Erzählliteratur der Moderne (Frankfurt/M.: Klostermann, 1993), De l’utopie à l’uchronie (coéd., Tübingen: Narr, 1988), Utopischer Entwurf und fiktionale Vermittlung. Studien zum Gattungswandel der literarischen Utopie zwischen Humanismus und Frühaufklärung (Heidelberg: Winter, 1986). ![]() Raymond Trousson, professor emérito da Université libre de Bruxelles, publicou inúmeras obras dedicadas à história das letras e das idéias no século das Lumières. No campo da utopia, é o autor de Voyages aux Pays de Nulle part (3e éd. 1999), D'Utopie et d'utopistes (1998), Religions d'Utopie (2001), Sciences, techniques et utopies. Du paradis à l'enfer (2003), dentre outros. Raymond Trousson is Professor Emeritus at the Université libre de Bruxelles. He is the author of several articles on the history of the utopian genre and many critical editions of classical texts. He is also the author of Voyages aux Pays de nulle part (3e édition, 1999), Religions d’Utopie (2001) and Sciences, techniques et utopies. Du paradis à l’enfer (2003). ![]() Vita Fortunati é docente de Língua e Literatura inglesa e coordenadora do projeto europeu Interfacing Sciences, Literature and the Humanities. Estudou a reescrita do mito do apocalipse, utopias escritas por mulheres, as obras de Thomas More, Joseph Hall, Robert Burton, Robert Paltock, Jonathan Swift, Jeremy Bentham, William Morris, E.M. Forster, George Orwell e Aldous Huxley. Dirige o Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Utopia da Universidade de Bolonha e organizou Forme dell’Utopia, uma coletânea de textos primários e críticos (Ravenna: Longo). Escreveu La letteratura utopica inglese. Morfologia e grammatica di un genere letterario. Ravenna: Longo, 1979. Organizou os volumes Viaggi in utopia. Ravenna: Longo, 1996 (com P. Spinozzi), Dictionary of Literary Utopias. Paris: Champion, 2000 (com R. Trousson); Dall’utopia all’utopismo. Percorsi tematici. Napoli: cuen, 2003 (com Raymond Trousson e Adriana Corrado); Perfezione e Finitudine. La concezione della morte in utopia in età moderna e contemporanea. Torino: Lindau, 2004 (con Marina Sozzi e Paola Spinozzi). Promoveu estudos sobre a utopia e a identidade nacional e cultural (Utopianism / Literary Utopias and National Cultural Identities: a Comparative Perspective, a cura di P. Spinozzi, Compositori, 2001). A Histoire transnationale de l’utopie littéraire et de l’utopisme (Paris: Champion) está atualmente no prelo. Vita Fortunati teaches English and English Literature at the University of Bologna, and coordinates the European project Literature and the Humanities. She is interested in themes such as the rewriting of the apocaliptic myth, female utopian literature, and the works of Thomas More, Joseph Hall, Robert Burton, Robert Paltock, Jonathan Swift, Jeremy Bentham, William Morris, E.M. Forster, George Orwell, Aldous Huxley. She is the director of the Centro Interdipartimentale di Ricerca sull’Utopia, at the University of Bologna, as well as of Forme dell’Utopia, a collection of primary and critical texts, published by the publisher Longo di Ravenna. She is author of La letteratura utopica inglese. Morfologia e grammatica di un genere letterario (Ravenna: Longo, 1979); editor of Viaggi in utopia (Ravenna: Longo, 1996, with P. Spinozzi); of the Dictionary of Literary Utopias Paris, Champion, 2000 (with R. Trousson); Dall’utopia all’utopismo. Percorsi tematici, with Raymond Trousson, Adriana Corrado (Napoli: cuen, 2003); Perfezione e Finitudine. La concezione della morte in utopia in età moderna e contemporanea (with Marina Sozzi and Paola Spinozzi, Torino: Lindau, 2004). She has promoted studies on utopia and the national and cultural identity (Utopianism / Literary Utopias and National Cultural Identities: a Comparative Perspective, ed. by P. Spinozzi, Compositori, 2001). |
![]() |